Motivace a vedení lidí

Pojďme si něco povědět o motivaci a vedení lidí v managementu. Co je to vlastně samotná motivace? Můžeme to nazvat jako souhrn činností, které podporují chování člověk. Existují tzv. motivy a stimuly. Motivy jsou vnitřní impulsy (potřeby člověka) a stimuly jsou vnější pobídky. Jaké to má v managementu využití? Naprosto logické. Jedná se o poskytování důvodů, proč bychom měli pracovat co nejlépe. 

ekonomika

Motivační stimuly dělíme na A) PŘÍMÉ – to jsou například určité příkazy, zákazy či nějaké instrukce a za B) NEPŘÍMÉ – to jsou motivační stimuly, které dělíme na a) HMOTNÉ – zde najdeme motivace, na které si můžeme sáhnout (odměny, prémie, stravování, benefity – mobil, služební auto) a za b) NEHMOTNÉ – na ty si sáhnout nemůžeme (hodnocení, pochvala X kritika, perspektiva ve firmě. 

Mnoho zaměstnanců neumí brát jako motivaci KRITIKU. Berou to jako spíše nadávání a často to končí stěžováním si u vedení. Tak se to ale brát nemá, správně by kritika měla zaměstnance k výkonu popohánět. Pokud nám někdo dá najevo kritiku, musíme ji přijmout a zkusit to znovu a lépe. Není sebemenší důvod si stěžovat či něco jiného, ani to jedním uchem přijmout a druhým vypustit. Díky kritice se můžeme zlepšovat.

ekonomika

Co je vedení lidí? Vedení lidí je hlavní náplní činnosti manažerů. Správný manažer musí mít pro vedení lidí komunikační dovednosti (jednání a chápání lidí), technické dovednosti (řízení auta, moderní komunikace, IT dovednosti) a koncepční dovednosti (představivost, analytické myšlení, posouzení variant). Dále jsou důležité předpoklady manažera. Manažer musí mít vrozené předpoklady (temperament, inteligence, schopnost řídit, zodpovědnost) a získané předpoklady (teoretické poznatky, psychologické a sociologické metody řízení). Pokud uchazeč o post manažera tyto předpoklady a dovednosti nemá, nemůžeme očekávat, že ho zaměstnanci budou respektovat, komunikovat s ním či jiné věci.